Martini – Presepe piccolo

Terracotta da stampo
inch 16.54 x 7.87 x 7.09
1927

 

EXHIBITIONS:
1927, Milano, Galleria Pesaro, Mostra individuale dello scultore Arturo Martini;
1928, Savona, Mostra d’arte del presepio;
1929, Torino, Mostra d’arte del presepio;
1967, Treviso, Arturo Martini, ex Tempio di Santa Caterina;
1979, Busto Arsizio, Arturo Martini. L’ultimo grande interprete dell’immagine in scultura. 17 opere degli anni Venti e Trenta, Galleria Il Calligramma, a cura di G. Vianello;
1983, Treviso, Museo Bailo, Nuove acquisizioni del Museo Civico (1972 – 1982);
1989, Bologna, Galleria d’Arte Moderna Giorgio Morandi, Scultura e ceramica in Italia nel Novecento;
1991, Articoli Corrado, Arturo Martini. Gli anni di Anticoli Corrado, Civico Museo d’Arte Moderna;
1993, Treviso, Museo Bailo, Arturo Martini. Opere nel Museo di Treviso;
2000, Castellamonte (Torino), 40° mostra della ceramica di Castellamonte, a cura di L. Caprile;
2000, Milano, Mario Sironi – Arturo Martini, Studio Guastalla Arte Moderna e Contemporanea, ill. in cat. p. 10;

2014, Brescia, Arturo Martini, Galleria dell’Incisione, ill. in cat. pag. 15.

 

LITERATURE:
M. Labò, Cat. della Mostra individuale dello scultore Arturo Martini, 1927, pp. 25;
A. Angiolini, Alla mostra di Venezia. I liguri , in “Il lavoro”, 17 giugno 1928;
G. Chessa, Arturo Martini inventor di ceramiche, in “Domus”, agosto 1929, fig. p. 20;
E. Paulucci, Una mostra d’arte del presepe a Torino, in “La casa bella”, febbraio 1929;
G. Lo Duca, Presepi martiniani, in “Il Progresso Italo-Americano”, 25 dicembre 1930;
C. Barile, Arturo Martini ceramista, Savona, 1963, tav. XXXIII;
“La ceramica”, 1963, n° 6, illustrata in copertina;
G. Perocco, Arturo Martini. Catalogo delle sculture e delle ceramiche, Treviso, n° 593 fig. 546;
G. Vianello, Arturo Martini. L’ultimo grande interprete dell’immagine in scultura. 17 opere degli anni Venti e Trenta, 1979, pp. 43, 45, 47;
L. Bortolatto – E. Manzato (a cura di ), Artisti trevigiani della prima metà del Novecento. Pagine aperte, vita segreta del Museo Cittadino, 1983, p. 135;
Mario Quesada, I “giocattoli” capolavoro di Arturo Martini, in “Keramikos”, n° 23;
Fabio Benzi (a cura di ), Arturo Martini. Gli anni di Anticoli  Corrado, catalogo della mostra, Anticoli Corrado, 1991, pp. 135-136;
Nico Stringa, Arturo Martini. Opere al Museo di Treviso, 1993, pp. 92-93;
L. Ughetto, Il contributo delle Esposizioni, 1995, fig. 99 p. 85;
C. Gian Ferrari, Arturo Martini ed Edoardo Persico, in E. Pontiggia (a cura di ), 1998, p. 54;

G. Vianello – N. Stringa – C. Gian Ferrari, Arturo Martini. Catalogo ragionato delle sculture, 1998, n° 178 p. 119.

 

Awating

Presepe piccolo [Small Nativity], by Arturo Martini, is a concave terracotta cast, humble in its rough material and “primitive” shapes. In the foreground is one of the Magi on horseback. The figures shrink as they rise: men, a woman, animals, trees and rooftops, all packed together to protect and keep the Infant Jesus warm. The frontal view almost necessarily comes about as a result of the back of the sculpture being flat and hollow. It was designed to be hung on the wall. But the image is far from flat. At the two sides, Martini continues to mould, with a simple joy that brings the shapes to life in his hands, as if he were a pasta chef. And here, the figures become even more retiring and humble, distant as they are from the centre, almost shrinking from our gaze. You have to move to the side to glimpse a figure lying on one side, its head facing upwards, waiting. Moving to the other side, you can see two docile sheep huddled up, close together, with another sheep above them, upright, almost vigilant, also waiting.
The event has already passed, but those on the margins appear to be still waiting. With the quiet strength that comes from confidence.
In this time of waiting, let us hope that beauty will help us all look forward to the New Year with confidence.

 

Request information about the work